fbpx

Fehérjék a táplálékkiegészítők világában

protein

Fehérjék bevitele táplálékkiegészítők formájában, egyre nagyobb teret nyer a sportolók körében. Nem hiába, hiszen ár-érték arányuk, ízük és aminosav profiljuk alapján, egyik legjobb választás izomépítéshez, de akár fehérje pótlás szempontjából sem elhanyagolható. Táplálékkiegészítő formájában többféle fehérje közül is választhatunk.

Közismert tény, hogy egy fehérjekészítményt (koncentrátum vagy izolátum) az összes fehérjetartalom illetve a biológiai értéke határozza meg. Minősége függ a fehérje biokémiai és fiziológiai karakterisztikájától, amit a fehérje aminosav összetétele, emészthetősége és hasznosulása határoz meg. Fehérje készítményeknél a biológiai érték Biological Value (BV), a protein hatékonysági mutató Protein Efficiency Ratio (PER) és a fehérje emészthetőségével korrigált aminosav érték Protein Digestibility Corrected Amino Acid (PDCAA) a leggyakrabban használt mutatók. Vegyük például a biológiai értéket, amivel gyakran dobálóznak, mennyire nagyszerű. Táplálékkiegészítőkben található fehérjéket, úgy értékelik, hogy százalékosan kimutatja a visszatartott és felszívódott nitrogén arányát. Azonban könnyen beláthatjuk az értelmetlenségét a 100% feletti értékeknek, mert hogyan tarthat vissza a szervezet több nitrogént, mint amennyi felszívódott?

Fehérjepor táplálékkiegészítő
Lyfe fuel táplálékkiegészítő

Tejsavó? Kazein? Növényi alapú fehérje? Marha fehérje? Tojás fehérje?

  • Tejsavó koncentrátum: sajtgyártás mellékterméke, könnyen előállítható. Gyors felszívódású.
  • Tejsavó izolátum: a tejsavót “izolálni” is lehet, vagy ion cserés eljárással vagy mikroszűréssel. Ezáltal az így előállított tejsavó por zsír, szénhidrát és laktózmentes.
  • Hidrolizált tejsavó: Peptid formula, legmagasabb biológiai értékkel bíró fehérje. Előállítás során enzimekkel előemésztett fehérjéket alkotnak. Gyorsabban szívódik fel, mint bármely más fehérje.
  • Kazein: gazdag az esszenciális aminosavakban. Lassabb felszívódású, mint a tejsavó, így tovább biztosít fehérjeforrást az izmoknak, ezért célszerű estére fogyasztani.
  • Tojás fehérje: szervezet jól tudja hasznosítani, nem tartalmaz zsírt, és a szénhidrát tartalma is elhanyagolható.
  • Marhafehérje hidrolizátum: magas az esszenciális aminosav tartalma, magas a biológiai értékkel rendelkezik. A hidrolízisnek köszönhetően zsír, szénhidrát és laktózmentes.
  • Növényi alapú fehérje por: általában szója a legnépszerűbb, azonban egyre inkább feltörekvőben van a rizs-, és zöldborsóból készült fehérje porok. Önmagában a rizsfehérje nem nagyon játszik kevés PDCAA pontszáma miatt, azonban zöldborsó fehérjével kombinálva már másabb a helyzet, a magas leucintartalom javít a helyzeten.
Táplálékkiegészítő
Lyfe Fuel fehérjepor

Ahhoz, hogy melyik felel meg legjobban egy ember igényeinek, nem biztos, hogy elég az utána olvasás, érdemes szakértő véleményét kérni, főleg ha kezdő az illető. Nem mindegy, hogy a személy szenved e valamilyen ételallergiában (tejfehérje érzékenység, laktózérzékeny, gluténérzékeny…stb) Ennek megfelelően, lehet kiválasztani a számunkra legoptimálisabb fehérjeport. Nem csak edzés utáni fehérje pótlásra alkalmasak ezek a készítmények, hanem nagyon finom smoothie-kat is lehet belőlük készíteni, ezáltal is tudjuk színesíteni az étrendünket.

Sándor

Sándor

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Wim Hof The Iceman
Sándor

Wim Hof Módszer – Ez tényleg hatásos

Mindenki csodálja azokat az embereket, akik extrém kihívásokat teljesítenek és jöhet a kérdés, vajon mi lehet a titok? Wim Hof is hasonlóan emberfeletti teljesítményre képes.

protein
Sándor

Fehérjék a táplálékkiegészítők világában

Fehérjék bevitele táplálékkiegészítők formájában, egyre nagyobb teret nyer a sportolók körében. Nem hiába, hiszen ár-érték arányuk, ízük és aminosav profiljuk alapján, egyik legjobb választás izomépítéshez,

Értesülj első kézből!