fbpx

Igyál okosan! Miért fontos a folyadék fogyasztás?

víz fogyasztás

A megfelelő folyamatos hidratáltság nem csupán a szerveid megfelelő működése, hanem az általános jó közérzeted miatt is fontos. Ha nem viszel be elegendő folyadékot, jelentkezhet nálad szorulás, bőrkiszáradás, fejfájás, letargia, illetve még sok más nem kívánt tünet. Igyál okosan, na de hogyan?

Az egészséges életmódhoz nem csak a minőségi táplálkozás, de a megfelelő folyadék fogyasztás is hozzátartozik. Az emberi test körülbelül 60-70%-a víz. Az izmok is közel ennyi vizet tartalmaznak. Ha a testsúlyod 2%-át is elveszted a vízmennyiség tekintetében, az nagy mértékű teljesítmény romlást eredményez az aerob teljesítményben és erődben egyaránt. Ebből következik, mennyire fontos a megfelelő víz fogyasztás, az egészség megőrzése és a testfunkciók megfelelő működése szempontjából. Mennyi tehát az a mennyiség, amit mindenképp el kellene fogyasztani a nap folyamán?

Folyadék fogyasztás
Folyadék fogyasztás (photo by Nigel Msipa)

Például, ha te egy 55 kg testsúlyú egyén vagy, akkor minimum 1 liter, de inkább 1,5 liter folyadék fogyasztása javasolt. Fontos tisztázni, hogy minőségi folyadék bevitelről van szó, nem cukros üdítő italokról! Legoptimálisabb a víz! Egy ember folyadék igényét rengeteg tényező befolyásolja, legyen szó akár a testsúlyról, levegő hőmérséklete, páratartalom, egészségi állapot, fizikai aktivitás…stb. Általánosságban véve téli időszakban érdemes minimum 1-1,5 liter vizet fogyasztani, nyáron ez a szám minimum 2-3 liter, azonban ha aktív életmódot folytatsz, akkor pedig ez akár 4-5 litert is jelenthet. Ha naponta többször kell mosdóba kiugranod és a vizeleted eléggé átlátszó, akkor rendben van a folyadékbeviteled. A vizelet színelváltozásával láthatod, hogy mennyire vagy dehidratált. A nagyon világos, vagy halványsárga színű vizelet azt jelzi, hogy optimális a hidratáció, ha azonban sötét és kevés, akkor dehidratált vagy.

„Víz! Se ízed nincs, se színed, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy.”

Ismeretlen

Téves az az elképzelés, hogy ha valaki kevesebbet iszik, akkor fogyni fog, azonban ez nem csak hogy nem segít, de még gátolja is a zsírfelhasználást. Melegítő hatást kiváltó ruhák, öltözékek, amelyekkel bebugyolálja magát az ember, hogy fogyjon, ez sajnos gátolja a hőleadást és folyamatos hőmérséklet emelkedést okoz, ami miatt elkezdünk izzadni, ezáltal nő a folyadékveszteség, ami plusz megterheli az egész keringési rendszert. Így dehidratáltság alakul ki, ami szintén a teljesítmény rovására mehet. Teljesen mindegy mennyi súlyt veszítünk így, hiszen az egyszerűen csak folyadék és ásványi anyagok, nem pedig zsír!

Víz
Víz (photo by Daniel Sinoca)

Igyekezzünk szűrt vizet fogyasztani, hiszen egyre több kutatás támasztja alá, hogy a csapvíz tele van mindenféle szennyeződéssel, gyógyszerekkel, nehézfémmel és különböző vegyszerekkel. Érdemes befektetni egy hatékony vízszűrő berendezésbe!

Sándor

Sándor

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Wim Hof The Iceman
Sándor

Wim Hof Módszer – Ez tényleg hatásos

Mindenki csodálja azokat az embereket, akik extrém kihívásokat teljesítenek és jöhet a kérdés, vajon mi lehet a titok? Wim Hof is hasonlóan emberfeletti teljesítményre képes.

protein
Sándor

Fehérjék a táplálékkiegészítők világában

Fehérjék bevitele táplálékkiegészítők formájában, egyre nagyobb teret nyer a sportolók körében. Nem hiába, hiszen ár-érték arányuk, ízük és aminosav profiljuk alapján, egyik legjobb választás izomépítéshez,

Értesülj első kézből!